DiVa 2017

Beste (nieuwe) wandelaars

Voor die wandelaars die nog nooit hebben hebben deelgenomen aan Diekirch-Valkenswaard.

Deze 7 daagse wandeltocht wordt door Voetje voor Voetje uit Valkenswaard georganiseerd.
Het is een echte uitdaging om eens deel te nemen.

Als u aan Apeldoorn vierdaagse, Nijmegen4daagse, de Heuvelland4daagse of misschien wel de Elfstedentocht heeft heeft deelgenomen en dat geen echte uitdaging meer voor u is, dan wordt het nu misschien wel eens tijd om ook eens een keertje aan de DiVa mee te doen.

In 2017 zal er weer een nieuwe, de 25ste en laatste, editie van deze 7 daagse wandelmarathon, Diekirch-Valkenswaard worden georganiseerd door Voetje voor Voetje.

Durft u deze uitdaging misschien ook aan?

Er een mooi nieuw verblijf gevonden door Jos  in de Ardennen in de buurt van Vielsalm. Hotel "Le Relais de la Fangne"

In 2017 gaan we op zaterdag 19 augustus om 15:00 uur precies vertrekken met busjes naar ons hotel met de busjes.
Dit vakantiehuis, een voormalig hotel, ligt aan de rand van de bossen in Plateau des Fagnes.
Hotel "Le Relais de La Fange"
Het vakantiehuis heeft maar liefst zestien slaapkamers en allen zijn voorzien van een televisie, toilet en een privťbadkamer. Daarnaast heeft het vakantiehuis een ruime zit/eetkamer. Dit alles zorgt ervoor dat je een ontspannende vakantie in een comfortabele sfeer beleeft.

Het vakantiehuis heeft een optimale ligging. Dat komt doordat het vakantiehuis vlakbij de doorgaande weg van de Route des Fagnes ligt en naast de Ardense natuur.
Dag 1, Diekirch-Ouren, circa 45,7 km.

Op deze dag gaan we al vroeg uit de veren. We gaan om circa 05:00 vertrekken en kunnen dan om 07:00 uur vertrekken.
Deze etappe voert ons naar Bastendorf, Brandebourg, en uiteindelijk komen we dan bij het drielandenpunt in Ouren.

Onderweg hebben we een aantal rustplaatsen waar onze verzorgers ons voorzien van een hapje en/of een drankje.
Dag 1 , Europamonument
Dag 2, Ouren-Lamonriville circa 43, 1 km.

We kunnen vandaag een beetje later uit ons bedje omdat de rit naar Ouren, waar we gisteren zijn gestopt, niet al te lang is. Ook vandaag is het weer flink klimmen enndale en dat begint al meteen als we vetrekken. Na een kleine kilometer wandelen komen we langs een Mariagrot die links van de weg in de rots gemaakt is.

Na onze stop in Burg Reuland kunnen we ons hartje ophalen met prachtige stukjes. Bij het biermuseum in Roth krijgen we brood met spek wat door de dames ter plekke voor ons gemaaakt wordt.
Dag 2, stop in Burg Reuland
Dag 3, Lamonriville-Limbourg circa 45,5 km.

Dit is de mooiste dag van de7 dagen wandelen. We hebben eerst een aanloopstukje vanaf het bos bij Lamonriville en krijgen nog een pittige klim. Even later passeren we de "Le Eau Rouge", een smal riviertje wat ons in 2014 heel wat kopzorgen heeft bezorgt. Na een aantal kilometers komen we uiteindelijk aan bij de "La Hoegne", het mooiste stukje natuurgebied van BelgiŽ waar we bijna 3 km langs wandelen. Voor we aan het stukje gaan beginnen maken we traditioneel altijd even een foto bij "Pont Centenair". Daarna krijgen we nog een stuk door het Ardense bos waar we later nog een steile klim moeten doen.
Dag 3, begin van het stuk langs de La Hoegne op pont Centenial
Dag 4, Limbourg-Eben circa 42,4 km.

Vanaf vandaag gaat alles een heel stuk makkelijkere. Zware klimmen zijn er niet meer, we wandelen nog wel omhoog en omlaag maar het gaat allemaal simpeler. Na circa 18 km wandelen komen we aan bij het klooster van "Val Dieu" waar we kunnen genieten, als je dat wilt tenminste, van een heerlijk Val Dieu trappisten biertje.

Als we in Eben aankomen drinken we gezamenlijk nog een biertje of eventueel iets anders voor we voor de laatste keer terug gaan naar ons hotel.
Dag 4, afdaling naar Val Dieu
Dag 5, Eben-Eisden circa 40,0 km.

Na ons laatste nachtje in ons hotel en met alles ingepakt vetrekken we 's morgens al weer vroeg naar Eben. Vandaag wandelen we langs de St, Pietersberg en komen we in het centrum van Maastricht waar we koffie met Vlaai gaan eten. De wandelaar wil ook wel eens wat. Bij Pietersheem hebben we onze middagrustplaats waar we weer verrast worden door onze verzorgers. Als we na flink wat omzwervingen langs het Koninklijk grondgebied bij Lanaken uiteindelijk aankomen bij het voormalig stationtje van Eisden gaan we weer richtig huis.
Dag 5, Mergelgroeve bij de Sint Pietersberg
Dag 6, Eisden-Lozen circa 43,8 km.

Vanaf het stationnetje van Eisden wandelen we door de bossen en komen we vandaag langs 3 mooie en oude watermolens.
Bij de laatste watermolen, de Luysmolen (zie foto hier rechts) die in de buurt van Bocholt staat gaan we weer een extra rust nemen als daar tijd voor is. Vanaf hier wandelen we via het schoolplein in Bocholt verder naar Lozen waar voor vandaag onze stop is en we weer met de busjes terug naar Dommelen kunnen vertrekken.
Dat 6 een extra stop bij de Luismolen in de buurt van Bocholts
Dag 7, Lozen-Valkenswaard circa 30,1 km.

De laatste wandeldag van deze 7daagse marathon wan­deling.
We gaan deze morgen nog een stukje BelgiŽ doen waarbij we bij het Maria - kapelletje na 8 km wandelen eens tuk vlaai krijgen vaan de organisatie. Vanaf hier gaat het steeds verder in de richting van Nederland. Onze voorlaatste rustplaats hebben we op de grens bij de Achelse kluis. Iedereen die dat wil mag hier in het restaurant nog een Trappist gaan halen.
Om kwart voor twaalf gaan we vertrekken om er voor te zorgen dat we om half twee bij de visvijvers van Valkenswaard aankomen waar we allemaal informeel in het zonnetje gezet worden. Nu wandelen we nog het stukje met onze nieuwe shirtjes en de bloemetjes naar het centrum van Valkenswaard waar we via het podium op de markt.
Dag 7 grensovergang bij de Achelde kluis
Dag 7, het laatste stukje naar Dommelen circa 3 km.

Daarna wandelen we nog bijna 3 km terug naar de Dommel≠stroom in Dommelen waar we binnengehaald worden door Voetje voor Voetje en eventueel familie. Hier volgt dan onder genot van een drankje nog de officiŽle huldiging met uitreiking van de oorkonde en de onderscheiding de we verdient hebben na 7 dagen wandelen.

Totaal hebben we dan zo ongeveer 297 km afgelegd.
Dag 7, we zijn weer in Dommelen